Translate

onsdag 29 maj 2013

Varför lämnade jag Livets Ord?

Aletheia en blogg som jag i övrigt inte följer skrev nyligen två kritiska artiklar om Livets Ord här och här den ena var skriven av Sten Nilssons barnbarn och den andre av en avhoppare.

Jag är också en avhoppare från Livets Ord och har läst artiklarna och det finns lite blandade åsikter om vad som skrivs där. Jag vet av erfarenhet att det finns människor som infiltrerar kyrkorna och om de blir uteslutna eller utsatta för diciplin så kommer lögnerna och historierna om församlingen att hagla, man kommer bli kallad makt människa och kärlekslös m.m.
Men eftersom jag själv varit med i församlingen tror jag inte alltid att det är så även om det kan vara så i vissa av fallen.

Jag tänkte ta tillfället och berätta om varför jag lämnade församlingen.
Jag växte upp inom trosrörelsen och gick på Livets Ords bibelcenter i två år. Jag blev senare medlem i församlingen och utsänd till en annan Livets Ords församlingen i en annan stad som jag inte nämner här.
Jag var med i den församlingen och gjorde mycket med deras evangelisationsarbete.
Jag ledde Street mission och hade egna evangelisations grejer där vi predikade på en ungdomsgård. Ett arbete som jag senare gav över till församlingen. Vad som fick mig att lämna var egentligen Guds hand. Gud hade andra planer för mig och ville annat. Men det fattade jag inte då.
Det var en rad händelser med folk i församlingen som skedde som jag inte vill tala om öppet som gjorde att jag lämnade samt hyckleri bland ledarskapet. Man kunde i ena stunden predika tro medans i nästa stund kunde man skicka tiggarbrev hem på posten till mig. Min fråga är hur går detta tiggeri ihop med den tro man förkunnar? Jag såg grejer jag inte alls gillade samtidigt om jag tittar på mig själv så finns det mycket jag inte gillar hos mig själv heller. Så frågan är hur stort vikt man skall fästa vid det?.
Men vad som stör mig i artiklarna är att folk blir kallade demonbesatta om man begår en synd.
Bara det visar ju vilken felaktig teologi man har..
Men genom dessa omständigheter och samt att jag upptäckte ur bibeln att mycket av det Livets Ords lärde inte stämde med bibeln och att jag såg att man började flirta med den katolska kyrkan. Fick mig slutligen att lämna..

Jag har hört rapporter om hårda behandlingar av människor och folk som blivit överkörda. Men det kan man säkert höra från alla församlingar?
Men Ja, visst jag kan instämma på att det förekommer på Livets Ord och om man nämner det så blir man bemött med en hårdhet ibland inte alltid dock..... Det förekommer samtidigt är det en stor församling och mycket folk är med där. Men jag anser ändå att ledningen som väl känner till kritiken som finns mot dem, om de skall vara trovärdiga borde gå till botten med kritiken och i enlighet med bibeln utföra sann biblisk församlingsdiciplin. Inte genom att vara tysta eller slå den ifrån sig utan genom att rannsaka sig själva och se om de på något sett har felat, och om de har det vilket jag är övertygad om att de har då borde de be alla de involverade om förlåtelse,  men jag har inte mycket hopp om att det skall ske.
Själv har jag aldrig farit illa men jag har kontakt med folk jag gick bibelskolan tillsammans med som farit illa. Jag har kontakt med annat folk som jag känner väl som jag har hört mycket i från.
Det är historier om väldigt kärlekslösa beteenden och detta är inga lösryckta citat från nätet utan detta är folk jag personligen känner och har umgåtts mycket med...
Det är egentligen några sådana händelser som fick mig att lämna församlingen.
Efter jag hade lämnat gjorde jag inte allt rätt heller utan vände mig skarpt emot Livets Ord och deras förkunnelse men jag har upptäckt på senare år att även om man går till Livets Ord och är med i den församlingen så betyder det ju inte att man inte är en kristen och eller inte har förstått evangelium.

Efter jag hade lämnat gick jag till en annan kyrka där i staden som var helt annorlunda atmosfären var helt annorlunda där. Jag gillade det. Men jag hade ännu inte fått tag på evangelium utan det kom ytterligare några år senare.
Men när jag ser tillbaka på det så ser jag Guds hand i allt för mig. Allt har samverka till det bästa.
Jag har inte besökt Livets Ord efter att jag lämnade men jag har träffat lite folk därifrån.
Men jag har kollar lite på nätet på en del predikningar.
Jag har även följt "Kväll med Ulf Ekman" som jag inte alls gillade utan som jag ansåg som ett underhållningsprogram där inte evangelium gavs till tittarna.
Andra predikningar jag har hört har inte innehållit evangelium så jag är tacksam att Gud tog mig ur Livets Ord och gav mig bibelns evangelium. När jag kollar idag så ser jag att man bjuder in påvens präst  Raniero Cantalamessa i från vatikanen till att predika på deras Europakonferens vilket får mig att undra vad är det för rörelse egentligen?
Är detta en sann biblisk väckelserörelse?
När Frank Mangs fick frågan av Svenn Reichmann utbrast han skarpt "Nej"! Svenn har berättat denna historia. På den tiden Frank var i livet och Svenn var hemma på besök hos Frank något år innan han dog.
Samtidigt finns det sanna kristna och fint folk även inom Livets Ord och de som jag som mina bröder och systrar i Herren..